zondag 28 december 2014

Brommie-embryo.

Of hoe kun je een kaal frame, waar het eerste onderdeel nog moet worden gemonteerd anders noemen? Eerst en vooral wordt de trapas gemonteerd. Dit gaat immers makkelijker zonder dat vork en achterbrug aan het kader zijn bevestigd. de schroefdraad moet eerst nog worden gezuiverd van verf; Bij Christian die Excellerbikes uitbaat te Brugge bestel ik alvast het balhoofd en het achterbrugscharnier. Deze laatste monteer je echter niet zomaar. Allereerst moeten bronzen busjes waar de as in draait en die zich aan werszijden van de zitbuis bevinden worden uitgeboord. Vervolgens worden de twee nieuwe busjes erin geperst.


Met een (dure) frees, speciaal stuk Brompton gereedschap moeten beide busjes worden geruimd, dus passend worden gemaakt voor de as die erin moet. Van Christian krijg ik een fonkelnieuwe frees mee die ik mag lenen. Waarvoor mijn dank!


Zo, netjes gemonteerd. Tussen kader en achterbrug, op het draaipunt dus zitten nog twee nylon vulringen. 

 


Nu is het de beurt aan het balhoofd. Wie de onderdelenzakjes vult bij Brompton weet ik niet, maar twee keer krijg ik een balhoofd dat niet compleet is. En tegelijk overcompleet. Zie jij waar de fout zit bij dit geleverd balhoofd?

 
Er bestaat zoiets als driemaal is scheepsrecht: ja hoor, de derde levering is correct!
 Montage is zo gebeurd. In avondschool, omdat daar het benodigde gereedschap voorhanden is. Zoals de balhoofdcup-pers. Hierbij is de prille basis van de fiets af.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik hoop voor jou dat je geen driemaal betaald hebt voor de niet juist geleverde bestelling.

Fietstoeren zei

Neen, telkens werd het netjes omgeruild.