maandag 16 maart 2015

Remmerij.

Even puzzelen om de bevestigingsstangen op de juiste plaats te krijgen. Het parkeerwieltje komt bovenop het achterste spatbord. Het gaat hier immers om een Brommie zonder bagagedrager.
Voorste spatbord samen met de voorwielhaak en de koplampbeugel plaatsen is vlot gegaan.

Bij de achterrem komt er nog een Brits handigheidje bij kijken. De achterrem wordt samen met spatbord en een zgn stopplaat bevestigd. Dit is dienstig bij neergelatenzadelpen. Zodat de fiets mooi samen blijft bij het optillen ervan. Dit moet zodanig worden afgesteld dat er een paar mm speling is tussen zadelpen en stopplaat. Goed gevonden toch.

 
 
In dit stadium wordt zadelpen ook geplaatst. Deze schuif je langs de onderkant in de zadelpenbuis en daarna mag het zadel erop.
De wielen worden ook gemonteerd. Laat remblokjes nog achterwege. Brompton remmen hebben geen grendeltje om ze open te zetten met het doel voor het wiel en vooral de opgepompte band ruimte te geven. Nadien mag je de remblokjes plaatsen, afstellen hoeft niet. dat komt nog wel.
De Brompton in aanbouw begint al een beetje op een echte Brompton te gelijken:
 

 
 
Remkabels plaatsen vergt wat aandacht. Bij de Britten staat de voorrem rechts en de achterrem links. Bij ons net het omgekeerde.
So what? Heel what, dit heeft een invloed op de lengte van de kabel met het oog op vouwen. Bovendien moeten de kabels de juiste weg volgen langsheen het kader, eveneens met het oog op vouwen en het eventuele knikken van de kabels te vermijden.
Ik bestel setje kabels en verder zien we wel hoor ik je al denken.
 
Prima, ware het niet dat er maar liefst twaalf verschillende sets te verkrijgen zijn.
De Britten zijn de kwaadste nog niet: ze stellen ons in staat kabelsets te verkrijgen waarvan de voorrem zich links bevindt "reversed" noemen ze dat. Dat zijn al twee soorten.
Voor de oude remgrepen versies kabelhoek 30° of 10°, nieuwe remgrepen (vanaf 2013), de verschillende stuurtypes, korte of lange (de high Position") stuurstang. Vergewis je dus goed van met welke Brommie je te maken hebt en waar je de voor- en achterrem het liefst ziet.
 
Mooi zo maar we zijn er nog niet. Vergeet de "cable gatherer" niet. Hier komen alle kabels doorheen, maar dat is voor later. En natuurlijk heb je hier met twee soorten te maken!
 
 
 
In 2013 zijn de Brommies met nieuwe fraaie remgrepen uitgerust. Deze vervangen de vroegere Saccons.
Uiteraard mocht deze nieuwigheid niet ontbreken. Als je de foto goed bekijkt kom je tot de vaststelling dat de mooie verpakking waarschijnlijk de helft van de kostprijs voor zijn rekening neemt:
 
 
 
Nog iets over de remkabels. Een "reversed" setje werd aangeschaft, maar niet gebruikt. Het diende als model voor de gekozen Bianchi-groene Jagwire kabels.
 
 
 
Geloof het of niet, maar nu pas zijn we klaar om de remkabels te monteren. Te beginnen met de voorrem.
Eerst plaatsen we remgrepen en de stuurhandvatten. Er zorg voor dragen dat het handvat helemaal over het stuur geschoven is. Beetje afwasmiddel kan uitkomst bieden. Haarlak is ook te doen. Zolang het nog nat is glijdt het handvat mooi door. Na droging blijft het handvat beter zitten, omdat de lak dan kleverig is geworden.
De gekozen groene buitenkabel naast de Brompton kabel leggen en gelijk doorsnijden.  Je hebt twee stukken. De kortste helft komt aan de kant van de greep, de langste bij de rem.
Waarom tweestukken, hoogst ongebruikelijk toch? Juist, maar de "cablegatherer" komt tussen de twee helften te zitten. Daarom moet de voorrem eerst worden geplaatst.
 
Zo moet het:
-De remkabel doorheen de remgreep steken. Het korte stuk van de buitenkabel komt eerst. Daarna de "cable gatherer" en tot slot het langste deel. Dit moet langs de linkerzijde van de stuurstang worden geleid, ongeacht of de voorremgreep zich rechts, dan wel links (reversed!) bevindt.
-Over de gebogen kaderbuis heen
-Doorheen de gesoldeerde geleider die zich aan de rechterzijde van het frame en net vòòr het vouwscharnier bevindt
-En onder dezelfde buis door bevestigd aan de rem. Let op: tegengesteld aan wat gebruikelijk is (Britten) van beneden naar boven. Maar dit wijst zichzelf.
 

Ondertussen worden de remblokjes netjes vastgemaakt en afgesteld.
Geen stel mogelijkheid op de remhoef. Bijstellen gebeurd vanaf de remgrepen.
Een muizencondoomtje van bij de goudsmid en klaar.

Nu de achterrem.
Bromptons hebben gedurende de tijd niet zo gek veel wijzigingen ondergaan. Maar belangrijk bij het bestellen van de achterremkabels is wel dat de wielbasis van oudere Brommies korter was! Dus ook de kabel van de achterrem. SWB of LWB. Maakt dat je de hartverscheurende keuze krijgt uit maar liefst veertien sets!

Zo moet het:
-Net als bij de voorrem, ongeacht waar je de achterrem wil (reversed of niet): langs de linkerkant van de stuurstang.
-Nu komt de eerder vermelde "cable gatherer" om het hoekje kijken: de remkabel moet door het oog!
-over de kaderbuis
-naar achteren leiden en door de aangesoldeerde geleider net boven de trapas
-achter de vertikale (schuine in feite) buis van het achterframe
-en langs onderen aan de rem vastgemaakt
-muizencondoomtje
-natuurlijk ook de remblokjes afstellen.

Rijden kan nog niet, maar tot stilstand komen wel na deze fase!


Op deze foto kun je goed het effect zien van de "cable gatherer".
.
 



Geen opmerkingen: